Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.04.2011 07:22 - Орязаха момчетата за езиковите гимназии
Автор: elahikari Категория: Политика   
Прочетен: 703 Коментари: 0 Гласове:
0



План-приемът одобрен официално Отпадналите пълнят професионалните училища image В професионалната гимназия по телекомуникации обучават курсистите в практически умения.   image   Повече момичета ще влязат в езиковите гимназии тази година и ще заприличат на девически училища, а отпадналите от изпитите момчета ще напълнят професионалните училища. Това стана ясно вчера, след като просветният министър Сергей Игнатов подписа официално заповедта за утвърждаване на държавния план-прием за учебната 2011/2012 година. В гимназиите, където досега не е имало квоти, практиката показва, че заради по-висок успех момичета заемат до 80 на сто от местата. От министерството отхвърлят като дискриминационна традицията на част от директорите на езиковите гимназии да разделят приема по равно между от двата пола.

 

Квотите до момента излизаха заради вратичка в правилника за прилагане на Закона за народната просвета, според който педагогическите съвети имат правото да определят начина за приемане на ученици в училището. Това обаче трябва да става

 

при спазване на нормативните актове

 

и Закона за защита от дискриминация, подчертаха от МОМН.

 

Срещу категоричната позиция на министерството за квотите застанаха директори на някои от водещите езикови гимназии в София: „Категорично съм против.

 

С държавния план-прием не се определя квота за момичета или момчета, тъй като това е в противоречие със Закона за защита от дискриминация”, гласи официалното становище на МОМН. Според наредбата от 2005 г. за прием в гимназиите класирането на учениците се извършва по низходящ ред в зависимост от бала и реда на посочените желания. Никъде в документа не се разглежда определяне на места за момичета или момчета, посочиха от министерството.

 

Ако не се спазят квотите,

 

гимназиите ще се напълнят само с девойки

 

Преди много години е имало такъв прием, когато в целия випуск е имало само 7 момчета. Това не е нормално”, коментира  Драгомира Линдова, директор на 164 испанска гимназия "Мигел де Сервантес" в София. Според Линдова момичетата винаги показват по-високи резултати на приемните изпити, но успехът на момичета и момчета винаги се изравнява в последните гимназиални години. На същата позиция е и ръководството на 91 Немска езикова гимназия: „Ако квотите са дискриминация към момичетата, в момента на тяхното отпадане се превръща в дискриминация към момчетата. Природата е казала, че жената ще бъде по-развита до 8 клас, а момчетата ще се развиват в пубертета малко по-късно. Това е общоизвестна истина”, смята помощник-директорът на Немската гимназия Катя Маврова.

 

Освен категоричното решение на МОМН срещу дискриминацията на момичетата в план-приемът тази година се дава и предимство на професионалните гимназии.

 

Миналата година в София са реализирани само 75 паралелки от заявени 82. Въпреки това просветното министерство планира прием за 96 паралелки за следващата учебна година.

 

За сметка на това за профилираните паралелки, към които спадат езиковите, важи ограничаващото правило, че приемът

 

не може да бъде по-голям от реализираните класове миналата година.

 

На практика увеличеният прием в техникумите, свиването на паралелките в профилираните гимназии и отпадането на квотите означава, че техникумите ще се напълнят благодарение на стотиците момчета, отпаднали от битката с момичетата за място в езиковите гимназии. Според статистиката от последните 3 години девойките изкарват между една и две единици по-висок бал от младежите. Ако не могат да изкарат висока оценка за елитните гимназии, момчетата ще бъдат принудени да изберат привлекателна професия в бившите техникуми. . Иван Игов, училищен психолог: Тестовете от типа SAT ще обезсмислят квотите   image   - Как ще се отрази на учениците отпадането на квотите за момичета и момчета? Ще се повиши ли стресът в приемната кампания след 7-и клас?

 

- Не, не мисля. То и без това стресът при кандидатстване и сега си е голям. Всъщност сега всички деца след 7-и клас се явяват на изпити – т.нар. „външно оценяване”, което за разлика от истинското такова, оценява не системата и нивото на преподаване, а учениците, защото оценката им се вписва в дневника. Така проблемът с ниското качество на нашето образование се прехвърля от „болната глава на здравата”, а системата, за да е сигурна, че няма да има издънки, не поставя предварителни критерии за успеваемост, а ги формира впоследствие, след самото оценяване?! Значи първо правим изпита и после решаваме колко точки са за шестица, петица... двойка. А може изобщо да нямаме за двойка. Така всичко си е наред. Летвата е ниско, всички изкарват, значи образованието ни си е както трябва. Само да не бяха онези от PISA и Световната банка, които със своите изследвания на всеки три години ни казват колко още по-надолу сме се сринали. Това много лесно може да се реши, ако се въведат друг вид тестове – за обучителни способности. Такива, каквито се използват по цял свят (например тестовете SAT). Те отдавна са доказали своята пригодност да определят най-способните, а не най-големите зубрачи. Ако това се направи, изборът ще бъде нормално полово диференциран, т.е. ще се класират еднакъв брой момчета и момичета и нужда от квоти няма да има. Освен това ще отпадне и необходимостта от предварителна подготовка за изпитите, страха от „изтичането на темите”,  ще намалее стресът и напрежението, децата ще се класират според способностите си, а не според възможностите на родителите си.

 

- Какви проблеми изникват при „еднополови” класове, в които преобладават момичетата, и в класове предимно от момчетата?
- Не разбирам защо се страхуваме от „еднополови”  класове в гимназиите с прием. Та ние не живеем в Средновековието. Извън клас децата имат възможност да се срещат с другия пол. Да, момчетата в ранната юношеска възраст (8-9 клас) са по-буйни, но това не е за сметка на тяхната интелигентност. В Националната природо-математическа гимназия например никога не е имало квоти. Винаги е имало паралелки с доминиращи по брой момчета (физика) или момичета (биология).  На мен (а и на други мои колеги) най-много ни допадаха класовете от специалност физика. Да, момчетата бяха буйни, но много любознателни, креативни и настойчиви. Там се оформяха най-добрите екипи и там завършваха най-успешните ученици. Жалко че повечето от тях отдавна не са в България.

 

- Чувстват ли се момичетата жертва на дискриминация в момента, защото заради квотите момчетата влизат в елитните гимназии с по-нисък бал?
- Всички деца у нас са жертва на дискриминация поради идиотския модел за прием. Според мен много по-сериозна е имуществената дискриминация (влизат не най-способните, а тези, чиито родители успяват да ги подготвят), демографската (защото децата от малките селища не могат да попаднат в елитно училище), образователната (в много от СОУ-тата се прави всичко възможно да задържат децата след 7-и клас заради парите, които носят, но отнемайки им избора за бъдещето) и мн. др. Разбира се, има и полова такава. Причината е в различията в развитието на момичетата и момчетата в ранната юношеска възраст.
. Дискриминация досега само в София и Пловдив Само езиковите гимназии в София и Пловдив са гласували да въведат квоти за прием за момичета и момчета. Останалите големи градове са отказали да предложат на министерството разделението по полове заради Закона за защита от дискриминация, показа проверка на „Монитор” в архива на план-приема за следващата учебна година.

 

Всички елитни гимназии в столицата са гласували на педагогически съвет разделението между момичета и момчета е 50 на 50. Същото е и разделението в езиковите гимназии в Пловдив. Единствено Френската гимназия под тепетата е разделила паралелките си с втори език английски в полза на девойките – 34 момичета към 22 момчета. Директорите на езиковата гимназия в Стара Загора „Ромен Ролан” също държаха на квотите, но в крайна сметка школото премахнало разделението по полове, сочи архива на МОМН.

 

Нито една гимназия във Варна от 3 години няма квоти, каза Павлин Петков,  директор на Математическата гимназия „Д-р Петър Берон”. Според него училищно ръководство, което разделя приема между момичета и момчета, може да бъде атакувано в съда по Закона за защита от дискриминация. . По-малко места в елитните школа на Велико Търново   image Квестори проверяват децата в деня на изпита. Учителските синдикати във Велико Търново се вдигнаха на протест заради намаления прием в местните елитни гимназии. Традиционно най-желаните училища ПМГ „Васил Друмев” и Английската гимназия „Проф. д-р Асен Златаров” трябва да останат с една паралелка по-малко, предвижда Регионалният инспекторат по образование (РИО).

 

Мотивите са, че заради демографския срив паралелките няма да бъдат запълнени след традиционните 3 класирания. Броят на учениците, които завършват седми и осми клас, намалява постоянно. С близо 30% са намалели децата, завършващи 7 клас. През 2005 г. те са били 2630, миналата година са били 2074, а тази година са 1886 - със 188 по-малко, сочи статистиката на РИО – Велико Търново.

 

Според синдикалистите обаче ще бъде грешка да се съкращават местата точно в най-престижните гимназии. От години ПМГ „Васил Друмев” без проблем запълвала две математически паралелки, от които едната със засилено изучаване на английски език, както и паралелките с немски език, информатика, информационни технологии, биология и география. . Компютър закрива нулевите паралелки Компютърна програма да закрива автоматично паралелките, в които след първо класиране заради малко кандидати се очертава нулев прием. Това предлага директорът на Варненската математическа гимназия Павлин Петков.

 

„В момента, при който всички на първо класиране си подредят желанията и стане компютърна обработка, веднага компютърът открива, че за дадена професия броят на паралелка е с под 10 човека. Тази професия да се закрие машинно”, предлага Павлин Петков. Според него на теория е възможно 6 деца с отличен успех да изберат една и съща специалност и да се класират. Ако няма други желаещи за същата паралелка обаче, отличниците няма къде да отидат.

 

В такъв случай компютърната програма ще засече неперспективната паралелка и отличниците ще бъдат класирани автоматично според съседните си желания в списъка. „По този начин няма да лъжем децата, а началниците в образованието ще са защитени от натиск, защото всеки почва да търси пътеки да спасява угасващи паралелки”, смята директорът.

Георги Георгиев



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elahikari
Категория: Политика
Прочетен: 1830230
Постинги: 2299
Коментари: 1477
Гласове: 1565