Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.05.2011 06:57 - ЕДНА ГОДИНА СТАЖ ПРЕДИ МЛАД ЧОВЕК ДА СТАНЕ УЧИТЕЛ
Автор: elahikari Категория: Политика   
Прочетен: 455 Коментари: 0 Гласове:
0



  МИЛЕНА ДАМЯНОВА, заместник-министър на образованието:
- Г-жо Дамянова, в концепцията за закон за предучилищното и училищното образование се предвиждат две нива на матурата. Слабите ученици ли ще се възползват от по-лесен изпит, или силните ще изкарат важни оценки за кандидатстване в университет?

 

- Това е малко невярно интерпретиране на предложената промяна, която всъщност не е нещо ново като система. Практикува се в много от държавите в Европейския съюз. Тук не става въпрос за една по-лесна и една по-трудна матура. Ние ще дадем възможност за полагане на държавен зрелостен изпит по два вида подготовка. Изпитът по български език и литература е задължителен за всички ученици и ще бъде върху общообразователната подготовка, която ще е еднаква във всички видове училища, а другият изпит е по един от профилиращите предмети или по професионална подготовка. Профилираната подготовка ще бъде върху различно от общообразователната подготовка учебно съдържание и чрез нея ще се постигат различни резултати, определени  в отделен стандарт за профилирана подготовка, и е съвсем естествено да имаме зрелостен изпит. Тя ще бъде съвсем различна, не напразно сме я нарекли „предуниверситетска подготовка”. Тези знания ще бъдат нови, ще бъдат за тези деца, които имат намерение да продължат да се развиват в този профил и насока. В същото време даваме възможност за допълнителни два зрелостни изпита по избор на децата, за да не затваряме възможността да кандидатстват по предмет, който не са избрали да бъде профилиращ. А и възможност за учениците от професионалните гимназии например, които няма да са учили профилирана подготовка.

 

- Дали самите университети ще изберат профилираната матура да носи по-голяма тежест в балообразуването?

 

- Самите висши училища са автономни. Както и сега, те си определят критериите за прием, в т.ч. и предметите, включени в балообразуването, както и тежестта на оценката от зрелостния изпит. След като напреднем в стандарта за профилирана подготовка, ще съгласуваме и полагането на ДЗИ(държавния зрелостен изпит) с тях. Дори в момента някои висши училища използват оценката от олимпиади, от национални състезания за прием.

 

- Какво по-специално ще учат децата в предуниверситетската подготовка след 10 клас и ще имат ли възможност те самите да си избират да посещават предметите, които ще са им необходими за изпитите?

 

- Например по биология ще учат генетика, но не като обща култура, а на по-високо ниво, за да се усети реално профилирането. Детайлите ще бъдат разработени в стандартите. Тогава ще бъде ясно по колко точно часа ще изучават. В концепцията сме заложили в 11 и 12 клас да останат като задължителни български език и литература, математика, чужд език, гражданско образование и спорт. Подчертавам - и задължително гражданско образование, което досега се казваше „Свят и личност”. Останалите 60% от предметите се свеждат до ниво училищна политика. Една част от часовете ще бъдат в профилирана или професионална подготовка, фиксирана като брой часове. Оттам нататък децата ще могат да си избират часовете по задължително-избираема подготовка. Разбирането на концепцията по всички тези конкретни въпроси зависи от самите стандарти. Затова в момента работим паралелно закона с държавните стандарти, за да може наистина да се развие цялостната картина за всяка една промяна и самите детайли. Защото дяволът е в детайлите. Това са нови неща и за да бъдат ясни на обществото и гилдията, всичко трябва да е проиграно до най-малката подробност. Все пак концепцията зададе общата визия и насоката за дебати. Ние сме на принципа, че реформата в сферата на училищното и предучилищното образование трябва да се случва отдолу нагоре. Трябва да се извърши с участието на всички заинтересовани страни – учители, директори, психолози, родители, общини и самите ученици, до които непрестанно се допитваме. Навсякъде в страната имаме дебати, в които децата дават конкретни предложения. Учениците имат своята позиция за това как трябва да изглежда съвременното училище на XXI век. Залагаме на една цялостна нова философия за българското училище, основана на добрите традиции, които имаме. Защото в българското образование се случват и добри неща, за които по-често трябва да говорим. Приоритет на реформата е трансформирането на организационната култура в училището. То ще изпълни своята задача да възпита и образова знаещи и отговорни граждани, ако се превърне в среда за човешко развитие, наситена с отношения на грижа и подкрепа.

 

- Каква ще е ролята на родителите и учителите в управлението на училището?

 

- Често говорим, че учителите са демотивирани. Това важи за всички: демотивирани са и учениците, и родителите. Това е основен проблем. За да бъде решен, трябва да имаме промяна във философията, да зададем нови роли на участниците. В концепцията ние го правим с обществените съвети, активното включване на родителите и местната власт като орган на управлението. Учениците ще получат правото на съвещателен глас, което означава, че задължително преди събранието на обществения съвет те трябва да са обсъдили предварително дневния ред, за да се вземе най-доброто решение за тях. Отчитаме и лошата дисциплина в учебния час, което разрушава възможностите за пълноценно обучение, за интерактивно и групово учене. Това също е резултат от нарушените взаимоотношения и демотивацията, които са се установили днес. Затова училището трябва да бъде фокусирано и да създава автономния и партниращия човек, да следва принципа на участващата демокрация в училище. Трябва да дадем възможност на всички заинтересовани да изразят своето мнение и то да бъде взето под внимание.

 

- Как ще се промени учебното съдържание и начините за провеждане на уроци?

 

- Държавните образователни изисквания за учебно съдържание и учебните програми в момента не са ориентирани към ключовите. Затова са такива резултатите от международните изследвания. Много е важно също как работим за развиването на уменията на децата. Ролята на учителите като лидери на промяната е ключова. Затова квалификацията е приоритет в програмата на правителството. В концепцията сме заложили задължителна квалификация на учителите. Те трябва да получат необходимите знания за прилагане на новите учебни програми и образователните изисквания, умения да работят в различна среда, за да отговорят на очакванията и информираността на децата. Новата роля на учителя в концепцията е на медиатор, улесняващ, подкрепящ, консултиращ. Затова сме дали и повече свобода на учителя по отношение на избора на учебник. Той е човекът, който най-добре знае какво е добро за децата и как то да им бъде поднесено. Той трябва да избере по кой учебник ще постигне резултатите, които изискваме в учебната програма. Струва ми се обаче, че като че ли се страхуваме от свободата. Вече 22 години след 1989 година това е странно. България е една от малкото държави, в която имаме ограничение на броя на учебниците. Само в Гърция работят по един учебник, а в България са три. Дори в Сърбия няма ограничение в броя на одобряваните учебници. В Чехия дори няма изискване за одобряване. Трябва да имаме повече доверие към учителя, защото той знае кое е най-доброто за децата и да му дадем повече възможности за избор, а не всичко да е централизирано. В тази връзка е и проблемът за съдържанието на учебника за „Човекът и обществото“ в 4 клас. Дебатът е малко странен. Целите на обучението по „Човекът и обществото” са чрез запознаване с хронологични фрагменти от историята ни да се формира съзнание за българска национална принадлежност. От една страна, казваме, че децата са много претоварени и учебникът е пълен с фактология. От друга, питаме това или онова защо го няма.

 

- От коя учебна година могат да отпаднат ограниченията за учебници? Ще запазите ли все пак конкурсния принцип при избор и критериите, за да не излизат на пазара некачествени учебници?

 

- Зависи кога ще бъде приет законът. Надявам се дискусиите да ни осигурят консенсус около закона, преди да бъде внесен в Министерски съвет, и да оптимизираме времето в Народното събрание. Получихме и уверение от Асоциацията на европейските издатели на учебници, че ще ни помогнат с добри практики, за да гарантираме високо качество на одобрените учебници. Когато имаме неограничен брой учебници, това означава, че ако имаме 5 добри учебника, ще бъдат одобрени и петте. В момента трябва да си поставим въпроса: Как се класират 3 учебника от 5 добри и дали това е честно?...

 

- Какви ще са новите моменти в кариерното развитие на учителите? Как учителската гилдия приема вашите идеи?

 

- Освен задължителната квалификация сме заложили и бърза писта за старши учител. За да израснеш до тази длъжност в момента, трябва да минат 10 години. Често се шегувам, че трябва да остарея с 10 години, за да стана старши учител. От всички учители, директори и социални партньори се приема бързата писта - израстване в длъжността по други критерии като квалификации, магистратури, курсове. Един млад човек, който се е отдал на учителската кариера, ще има по-добри възможности за израстване. В момента обсъждаме да се въведе възможността за 1 година стаж, преди младият човек да стане учител. Така той ще може да се запознае предварително с реалния живот в училище. . Визитка Родена е на 2 август 1976 г.

 

Завършва унгарска филология в Софийския университет, където и преподава

 

От август 2009 г. до септември 2010 г. е парламентарен секретар на Министерството на образованието, младежта и науката

 

От 2007 г. е експерт в Комисията по образование и наука на ПП ГЕРБ. През 2007 г. е кандидат за депутат от ПП ГЕРБ в Европейския парламент

 

Владее унгарски, френски, английски, ползва руски и китайски език

Георги Георгиев



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elahikari
Категория: Политика
Прочетен: 1819992
Постинги: 2299
Коментари: 1477
Гласове: 1565