Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.05.2011 03:21 - ТРУДНИЯТ избор да бъдеш гражданин
Автор: elahikari Категория: Политика   
Прочетен: 373 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 04.05.2011 03:22


Нужно ли ни е специално обучение, както в редица европейски държави   image Българските младежи нe знаят нито правата, нито задълженията си като граждани. image   image За да бъдеш постоянно активен гражданин, трябва да се научиш отрано. Всеки от нас, по-често или по-рядко, се пита: Защо в България нещата не се случват така, както в другите страни от Европейския съюз?. Един от възможните отговори е: Защото у нас няма гражданско общество. Този отговор може и да звучи тривиално, но повдига следващия въпрос: А защо няма гражданско общество? Тук отговорът също е ясен – ами защото никой, или почти никой не учи децата какво означава да си гражданин.

 

В страните с изградено гражданско общество, които приемаме за модел, отдавна
съществува учебен предмет гражданско обучение

 

Отделен предмет, който се изучава в целия цикъл на средното образование. Най-общо казано, целта е децата да бъдат подготвени за нелеката роля на образован и критично настроен гражданин, който познава и отстоява своите права и съзнава и спазва своите задължения. Именно тези граждани формират гражданското общество. Докато те представляват малцинство в една държава, няма как тази държава да претендира, че има гражданско общество.

 

Във Франция и Германия, две водещи европейски страни, този въпрос отдавна е намерил своето логично решение. И в двете страни от години съществува гражданско обучение. Германия дори има и правителствена институция, която изцяло се занимава с въпросите на гражданската етика, морал и възпитание. Защо? Най-краткото обяснение е, че спецификата на подобен предмет определено изисква той да бъде „изваден” от етиката, философията, историята или предмет като нашия български „принос” – Свят и личност.

 

 

Един кратък преглед на темите, които се преподават на френските ученици от 3-ти до 6-и клас, е повече от показателен. Кой ще оспори необходимостта децата да научават по достъпен и адекватен за тях начин как е структуриран и как функционира минисоциума, в който попадат, когато тръгнат на училище? Ето как е формулирана тази тема във френския учебник по гражданско обучение (education civique) - Животът в училище. Хлапетата научават кои са основните "действащи" лица в училището, както и какви са правата и отговорностите на всеки един. От директора и неговите помощници през учителите до портиера на училището. Вътрешният правилник е представен в игрови вариант, а не сухо, в забранителна форма, прочетен в първия учебен ден. Децата научават, че с всяко свое действие, което противоречи на правилника, могат да навредят на себе си, но в същото време да попречат на своите съученици и учители. Нали нямаме съмнение кой метод е верният, който създава атмосфера надоверие между учители и ученициДругите теми, изучавани във френските училища от 3-ти до 6-и клас, също заслужават внимание. Да се учим да живеем заедно обръща вниманието на децата към ценностите в едно общество. Сред тях са уважението към другите, независимо че са различни от нас, толерантността, преодоляването и недопускането на насилие. Или как ученикът да се научи да мисли и действа самостоятелно. И в същото време да носи отговорност за избора и действията си. И още, как да участва в образователни проекти, клубове по интереси и асоциации. Тук вече със сигурност на мнозина преподаватели ще им настръхнат косите. Защото според френските учебници по гражданско обучение сред основните права на ученика е свободата му на мнение и изразяване на това мнение. Аз лично мога да напиша роман за проблемите, които собствените ми деца си създаваха с това, че си позволяваха "нахалството", според несменяем директор на централно столично основно училище, да изказват собствено мнение. Този директор със сигурност не се интересува, че от повереното му училище всяка година излизат неуверени деца, които нито могат да мислят самостоятелно, нито да вземат решения, нито да отговарят за тях. Друга важна тема: международните документи, които уреждат права Всеобщата декларация на ООН за правата на човека, Конвенция на ООН за правата на детето и Европейската конвенция за правата на човека. Колко от нас, възрастните, са наясно с тези документи? И още: принципи и ценности на демокрацията. Свободите на гражданина. Гласуването - право или задължение? Избор ли е да бъдеш гражданин? Достойнството на личността. Правото на идентичност, гражданство и националност. Или опазването и грижата за околната среда и културното наследство на човечеството. Или ролята на държавата и общините за развитието на образованието. Ролята на медиите и гражданското общество; могат ли медиите да манипулират? Какво могат неправителствените организации (НПО)? Следват глобализацията на съвременния свят, икономически и социални права на гражданите; синдикалното право; индивидуалните и колективните свободи. Кои са основните граждански задължения? Какви са формите на гражданска активност?Какъв е редът за петиции, протест и сезиране? Колко от нас могат да отговорят на тези въпроси? И накрая -  Европа на гражданите. Младите и Европа. Бъдещето на европейската наука - Европа в Космоса. Европейският човек. Европа и останалият свят. Вижте пред какво са изправени днес българските деца. Семейна среда, която в повечето случаи не предлага необходимите за подрастващите ценности и етични норми. Всекидневие, белязано предимно от негативни явления – грубиянство, незачитане на чуждите права, престъпност и корупция. Къде, ако не в училище, младите да бъдат научени на морал и гражданска етика? Как, ако не в час по гражданско обучение? Да, този предмет не съществува, но обществото в лицето на учители, ученици, родители и неправителствени организации е основният и решаващ фактор за иницииране на подобни образователни реформи. Убедена съм, че колкото по-скоро започнем да обучаваме българските деца в училище по тези теми, толкова по-скоро ще имаме гражданското общество, което сега е просто словосъчетание – клише, без съдържание. Обществото има правото и задължението да насърчава и контролира дейностите на институциите в една демократична държава, да провокира самите ученици да заемат активна позиция по проблема за собственото си образование, да вземат участие в общественото устройство като негови бъдещи пълноценни граждани. Единствено чрез въвеждането на предмет по гражданско обучение в българското училище и чрез насърчаване на индивидуалните заложби децата ще бъдат научени да разсъждават самостоятелно, доверявайки се на собствената си съвест. Защото моралните ценности не могат да бъдат налагани, а осмислении преоткривани от децата. Така младият човек сам ще формира своето обществено поведение и морал, от които ще се ръководи в израстването си като личност и като пълноценен гражданин на една демократична държава. Тук ще си позволя да цитирам проф. Минко Балкански, създател на Фондация „Миню Балкански” и инициатор на въвеждането на гражданското обучение като самостоятелен предмет. "Наш дълг е да научим младите да мислят самостоятелно, свободно, независимо от външни влияния, суеверия и всякакъв вид табу, а това се постига единствено с упорито и солидно възпитание. Възпитание, което да присъства неотлъчно във всичките години на средното образование, така както се преподава математика или чужди езици." И ако още се питате или съмнявате, че гражданското обучение трябва да се изучава като самостоятелен предмет в българското училище, се опитайте да си представите всички универсални понятия, които от векове управляват света. Те трябва да бъдат осмислени от децата след подробно проучване и безброй дискусии. Ползата, както се казва, е взаимна. Децата ще растат достойни и отговорни личности, част от едно истинско гражданско общество. А учителите и образованието ще преоткрият своето ценностно място в подготовката на достойни и самостоятелни граждани. Граждани, които, както казва проф. Балкански, "имат съзнание за своята роля и отговорност, разполагат с фундаментални познания и са пропити с моралните принципи и етика на личности, отговорни за бъдещето на човечеството." . Мариана Асенова .


Тагове:   българистика,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elahikari
Категория: Политика
Прочетен: 1832384
Постинги: 2299
Коментари: 1477
Гласове: 1565