Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.05.2011 06:59 - Училището може да се промени само за няколко години
Автор: elahikari Категория: Политика   
Прочетен: 1066 Коментари: 4 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 
Профил
Брет Вигдортц основава Teach First през 2002 г. и от тогава е неин изпълнителен директор. Преди това е работил като консултант в McKinsey & Company. Има бакалавърска степен от университета "Ричмънд", Вирджиния, и магистърска по икономика от Хавайския университет.
Вигдортц е съосновател и президент на международната мрежа Teach for all.
През 2007 г. е обявен от Ernst & Young  за предприемач на годината в социалната сфера.
Изпълнителният директор и основател на Teach First Брет Вигдортц пред "Капитал"     Кои са според вас основните проблеми на образованието в България? Можете ли да направите сравнение с образователната система във Великобритания?

Във Великобритания има огромна пропаст между успеха на деца от богати семейства и този на деца от по-бедните слоеве. В Англия има много добри училища, но само децата от по-заможни семейства успяват да влязат в тях. Това за мен е големият проблем във Великобритания.
Не знам много за образователната система в България, но и в двете страни важи въпросът как да намериш истински мотивирани, енергични учители с големи очаквания към учениците, които да работят с деца от по-бедните слоеве. Именно тези деца имат още по-голяма нужда от образование, защото то е единственият им път към успех.

Значи учителите са основният фактор в училище?

Много изследвания показват, че учителите са най-решаващият фактор за успеха на едно дете.

Как учителите могат да повлияят на развитието на учениците си?

Учителите на Teach First (повече за организацията - в карето) имат три опорни точки - постиженията на ученика, високите стремежи и достъпа до възможности. Добрият учител трябва да може да помогне на учениците си да постигнат високи нива по тези три компонента. Децата трябва да знаят какво искат да постигнат в живота и да бъдат мотивирани да го направят - това може да дойде и от семейството, средата или от тях самите. Учителите трябва да убедят децата в собствените им възможности, в това, че могат да постигнат успех в живота. Не да им казват, че задължително трябва да влязат в университет, а че могат да го направят, ако поискат.

Много от децата, с които работим, не знаят как да използват възможностите, които им се предлагат. Учителят трябва да им помогне например да разберат как да кандидатстват за стаж, за работа или за място в университет, как да намерят изгодна екскурзия до Париж или да се запишат в спортен клуб, който им харесва.

Академичният успех включва всичко, и то от най-ранни години - ако 16-годишните ученици не успеят да си вземат изпитите, не може да се очаква да постигнат нещо след това.

Кой е начинът да мотивираш един ученик?

За нас преподаването е лидерска професия и няма само един начин да бъдеш лидер. Затова и няма един-единствен начин да бъдеш успешен учител. Но всички успешни учители трябва да имат високи очаквания към децата, способност да поставят цели и да работят усилено за постигането им. Друго общо качество е способността да работят в екип - да помагат на децата да работят със семействата си, с другите хора в училище.

Може би най-важната роля на училището е да научи децата как да се справят с проблемите в живота, как да разберат какво искат да постигнат - нещо, което за съжаление липсва в българските училища. Как можем да обърнем образованието в тази посока?

Един от начините е учителите да покажат на децата всички възможности, които стоят пред тях. Учениците трябва да разберат защо трябва да постигнат успехи и защо трябва да работят активно за това. Успелият учител трябва да може да накара учениците да вярват в себе си и да работят усилено за успеха си.

В България обаче често не се занимаваме с децата с лоши резултати и приемаме, че не могат да постигнат повече.

В Teach First силно вярваме, че интелигентността и постиженията не са вродени. Виждал съм изключително много случаи, в които учителите са успели да променят успеха на учениците си. Така че това е работата на учителя - ако той не вярва, че ученикът може да се промени и да постигне високи резултати, никой няма да може да повярва в това. Това е инвестиция в децата и не трябва да предаваме тези, които са под средното ниво. Идеята е да вярваме в тях, да имаме високи очаквания и да ги караме те самите да имат високи очаквания от себе си.

Вярно е, че това е сериозен проблем и твърде много деца са оставени без адекватно обучение. В Англия например много често разделят класовете по успеха на децата. Според нас това е изключително вредно, защото по този начин всяко дете е разпределено там, докъдето някой е казал, че му стигат възможностите. Ако децата с различни нива на успех са в един клас, това е по-трудно за учителя, но по-добре за учениците. А всички образователни политики трябва да се правят спрямо това кое е добре за децата.

Често в българските училища липсва добра атмосфера и дисциплина в класните стаи. Как можем да решим този проблем?

Според мен е важно директорът и преподавателите във всяко училище да имат обща политика и децата, дори най-малките, да са запознати с нея - да знаят какви са правилата и последствията, ако не се спазват.

Какво мислите за идеята ученици, които нарушават тези правила, да полагат някакъв обществено полезен труд?

Според мен зависи от училището - във всяко действат различни неща. Учителите трябва да определят правила и да налагат мерки, ако тези правила не се спазват, но и не трябва да се отказват от това да работят с ученика, който се е провинил, да го развиват и да го приобщят отново към училището.
 


Тагове:   европеистика,


Гласувай:
2



1. elahikari - Учи, за да имаш таблет
06.05.2011 07:02
Съвсем скоро отличниците вече няма да се познават по огромните чанти, препълнени учебници и тетрадки. Отличителният им белег вероятно ще е броят на домашни работи, споделени в училищната мрежа, и "харесаните" от съучениците и учителите есета, качени онлайн. Причината е, че мобилните и интернет технологии навлизат с все по-бързи темпове в образованието и сме на прага на революционна промяна. Това, за съжаление, все още не се отнася за България, където дори достъпът до интернет в училищата е под въпрос. Говорим за САЩ, откъдето по всяка вероятност ще тръгне дигиталната образователна революция. Освен всичко друго тя ще създаде и пазар за милиарди за производителите на дигитални учебници.

Едва ли са много хората, които все още се съмняват, че учениците първи ще започнат да използват таблети и други мобилни устройства, а учебниците им ще бъдат изцяло електронни. Въпросът е кога това ще се случи, а отговорът започва да придобива все по-категоричен: скоро. Пазарният бум на смартфоните, таблетите и електронните четци, намаляващата им цена и развитието на социалните медии и интернет технологии, са основният двигател на промяната. В дългосрочен план дигиталните учебници ще спестят много пари, защото ще са значително по-евтини от хартиените, които се налага да се препечатват и осъвременяват през няколко години.

Какво е нужно

Има три важни неща, които трябва да се случат, за да тръгне дигиталното образование: достъп до хардуерни устройства, достатъчно софтуерни приложения (разбирайте дигитални учебници) и административно осъвременяване на учебните програми и изискванията на държавно ниво. Накратко: технологиите са вече тук, дигиталните учебници никнат като гъби, а интересът към тях е огромен. Това неминуемо ще задвижи държавната машина и скоро и законодателството също ще влезе "в час".

цитирай
2. elahikari - ...
06.05.2011 07:03
За момента фаворитът на повечето щатски училища е устройството на Apple - iPad. То не е най-евтиното предложение на пазара, но пък от компанията на Стив Джобс са се погрижили да го презентират добре пред учителите и директорите. Добрият сценарий за бъдещето е хардуерната платформа да бъде въпрос на избор за всяко училище, а с нея да могат да се ползват стандартизирани учебни приложения.

Към момента обаче интересът към iPad, който държи над 80% от пазара на таблети, е най-голям. Като част от пилотен проект гимназията Roslyn в Long Island закупи 47 устройства в края на миналата година. Кварталното училище се надява скоро да оборудва всичките си 1100 ученици с по една бройка от ябълковия таблет. "То [устройството, бел, авт.] ни позволява да разширим класната стая извън тези четири стени", казва пред New York Times Лари Рейф, учител по английски език в гимназията. Той публикува онлайн всички материали, необходими за часовете при него. Рейф е от учителите, които смятат, че това е бъдещето на образованието и е доволен, че вече има мобилно приложение, в което могат да бъдат открити всичките пиеси на Шекспир.

Когато говорим за консервативна система като образователната, не е учудващо, че има много учители, които са на обратното мнение. "Има прекалено малко доказателства, че децата учат повече или по-бързо, използвайки тези машини", казва Лари Кубан, професор по педагогика в Stanford University. Неговото мнение е, че по-добре да се харчат пари за наемане и обучение на нови учители.
Всички (учители и директори) обичат iPad

Спорът за смисъла и ползата от мобилните устройства и дигиталните учебници в класната стая вероятно ще се води още дълго време, но ние засега се абстрахираме от него и ще се концентрираме върху фактите. Така например държавните училища в Ню Йорк са поръчали повече от 2000 iPad-а за над 1.3 млн. долара. Повече от 200 учебни заведения в Чикаго пък се борят за 23 грантови схеми за покупка на iPad-и на стойност 450 хил. долара.
цитирай
3. elahikari - ...
06.05.2011 07:04
Образователната администрация на Вирджиния не остава по-назад и е подела iPad-инициатива на стойност 150 хил. долара. Има и други примери, а изводът от тях е, че таблетите определено са попаднали в полезрението на училищните администрации. По всяка вероятност образователните администратори скоро ще се усетят, че на пазара има и по-евтини варианти от iPad.

Големият интерес към мобилните устройства, които могат да се използват за училищни цели, е добре дошъл за производителите на дигитални учебници. Пазарът на учебници в САЩ възлиза на над 12-14 млрд. долара годишно, сочат данните на специализирания блог The Future of Educational Publishing. Инициативи като Khan Academy, където всеки може да гледа образователни видеоклипове безплатно, както и Smarthistory (предлага достъпен поглед върху теми от сферата на изкуството и историята във видеоформат) поставят под съмнение гарантираните приходи на традиционните издателства на учебна литература. Най-опасни за тях са преките им "дигитални" конкуренти като продуктите на Inkling - компания, която създава учебници, предназначени за iPad. Те са с много илюстрации, интерактивни, с видео и възможност за изпращане на съобщения. Компанията успя да привлече инвестиция от най-голямата издателска фирма за учебници McGraw-Hill and Pearson, а също и от фондовете Sequoia Capital, Felicis Ventures, Kapor Capital и Sherpalo Capital.

"Парите не са проблем", казва Мат Макинис, създател и изпълнителен директор на компанията, пред Forbes. И добавя: "Ние сме фокусирани върху това да станем основен играч в нашата индустрия." Проблемът в момента е как да се правят повече учебници с удобни интерактивни елементи като допълнителни таблици, филмчета и други за сравнително малко пари и време. "Отнема около 12 седмици да разработим едно заглавие", казва Мат Макинис. "Работим здраво, за да развием технология, която да ни позволи да скалираме нашия бизнес", допълва той.

цитирай
4. elahikari - ...
06.05.2011 07:04
Навлизането в консервативната образователна система със сигурност няма да е лесно, но иновативната платформа на компанията и стратегическите ѝ партньори ще помагат за взимане на голяма част от растящия пазар, който се очаква да надхвърли 1 млрд. долара до няколко години. Мат Макинис го определя като "бавнодвижещ се фармацевтичен пазар". "Може да е бавнодвижещ се, но е високодоходен", добавя Макинис пред Education Newsweek.

Друг претендент за парче от пазара е стартиращата компания Kno. Тя започва с намерението да разработи собствен образователен таблет, но вече се фокусира само върху софтуерната част и смята да я направи достъпна за различни платформи. Компанията получи повече от 30 млн. долара финансиране в средата на месеца. Основната част от парите идва от фонда Intel Capital. Производителят на микрочипове планира да използва образователния софтуер (учебници и учебни приложения) в своите устройства, казва Арвинд Содани от Intel. Той добавя, че софтуерните решения на Kno кореспондират директно с идеалите на Intel за е-образование.

Всичко това изглежда като една изключителни разумна инвестиция. Още повече ако прогнозите на Xplana за пазара на учебници в САЩ се сбъднат. Според изследването на компанията, специализирана в решения за "образованието на XXI век", след 5 години 44% от продадените учебници в САЩ ще бъдат дигитални. Нещо повече: 2 години по-късно, през 2019 г., това ще е доминиращият формат за производство и разпространение на образователно съдържание. В момента дигиталните учебници имат между 1.5 и 2% пазарен дял в САЩ. Според Xplana той ще расте с близо 100% до 2015 г., след което постепенно ще забави темпото си.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: elahikari
Категория: Политика
Прочетен: 1832797
Постинги: 2299
Коментари: 1477
Гласове: 1565