Постинг
06.05.2011 06:59 -
Училището може да се промени само за няколко години
Профил Брет Вигдортц основава Teach First през 2002 г. и от тогава е неин изпълнителен директор. Преди това е работил като консултант в McKinsey & Company. Има бакалавърска степен от университета "Ричмънд", Вирджиния, и магистърска по икономика от Хавайския университет. Вигдортц е съосновател и президент на международната мрежа Teach for all. През 2007 г. е обявен от Ernst & Young за предприемач на годината в социалната сфера. |
Във Великобритания има огромна пропаст между успеха на деца от богати семейства и този на деца от по-бедните слоеве. В Англия има много добри училища, но само децата от по-заможни семейства успяват да влязат в тях. Това за мен е големият проблем във Великобритания.
Не знам много за образователната система в България, но и в двете страни важи въпросът как да намериш истински мотивирани, енергични учители с големи очаквания към учениците, които да работят с деца от по-бедните слоеве. Именно тези деца имат още по-голяма нужда от образование, защото то е единственият им път към успех.
Значи учителите са основният фактор в училище?
Много изследвания показват, че учителите са най-решаващият фактор за успеха на едно дете.
Как учителите могат да повлияят на развитието на учениците си?
Учителите на Teach First (повече за организацията - в карето) имат три опорни точки - постиженията на ученика, високите стремежи и достъпа до възможности. Добрият учител трябва да може да помогне на учениците си да постигнат високи нива по тези три компонента. Децата трябва да знаят какво искат да постигнат в живота и да бъдат мотивирани да го направят - това може да дойде и от семейството, средата или от тях самите. Учителите трябва да убедят децата в собствените им възможности, в това, че могат да постигнат успех в живота. Не да им казват, че задължително трябва да влязат в университет, а че могат да го направят, ако поискат.
Много от децата, с които работим, не знаят как да използват възможностите, които им се предлагат. Учителят трябва да им помогне например да разберат как да кандидатстват за стаж, за работа или за място в университет, как да намерят изгодна екскурзия до Париж или да се запишат в спортен клуб, който им харесва.
Академичният успех включва всичко, и то от най-ранни години - ако 16-годишните ученици не успеят да си вземат изпитите, не може да се очаква да постигнат нещо след това.
Кой е начинът да мотивираш един ученик?
За нас преподаването е лидерска професия и няма само един начин да бъдеш лидер. Затова и няма един-единствен начин да бъдеш успешен учител. Но всички успешни учители трябва да имат високи очаквания към децата, способност да поставят цели и да работят усилено за постигането им. Друго общо качество е способността да работят в екип - да помагат на децата да работят със семействата си, с другите хора в училище.
Може би най-важната роля на училището е да научи децата как да се справят с проблемите в живота, как да разберат какво искат да постигнат - нещо, което за съжаление липсва в българските училища. Как можем да обърнем образованието в тази посока?
Един от начините е учителите да покажат на децата всички възможности, които стоят пред тях. Учениците трябва да разберат защо трябва да постигнат успехи и защо трябва да работят активно за това. Успелият учител трябва да може да накара учениците да вярват в себе си и да работят усилено за успеха си.
В България обаче често не се занимаваме с децата с лоши резултати и приемаме, че не могат да постигнат повече.
В Teach First силно вярваме, че интелигентността и постиженията не са вродени. Виждал съм изключително много случаи, в които учителите са успели да променят успеха на учениците си. Така че това е работата на учителя - ако той не вярва, че ученикът може да се промени и да постигне високи резултати, никой няма да може да повярва в това. Това е инвестиция в децата и не трябва да предаваме тези, които са под средното ниво. Идеята е да вярваме в тях, да имаме високи очаквания и да ги караме те самите да имат високи очаквания от себе си.
Вярно е, че това е сериозен проблем и твърде много деца са оставени без адекватно обучение. В Англия например много често разделят класовете по успеха на децата. Според нас това е изключително вредно, защото по този начин всяко дете е разпределено там, докъдето някой е казал, че му стигат възможностите. Ако децата с различни нива на успех са в един клас, това е по-трудно за учителя, но по-добре за учениците. А всички образователни политики трябва да се правят спрямо това кое е добре за децата.
Често в българските училища липсва добра атмосфера и дисциплина в класните стаи. Как можем да решим този проблем?
Според мен е важно директорът и преподавателите във всяко училище да имат обща политика и децата, дори най-малките, да са запознати с нея - да знаят какви са правилата и последствията, ако не се спазват.
Какво мислите за идеята ученици, които нарушават тези правила, да полагат някакъв обществено полезен труд?
Според мен зависи от училището - във всяко действат различни неща. Учителите трябва да определят правила и да налагат мерки, ако тези правила не се спазват, но и не трябва да се отказват от това да работят с ученика, който се е провинил, да го развиват и да го приобщят отново към училището.
Провалената европейска политика
Вълна от арабски бежанци към Европа
Вишеградската четворка е с нас - заглуша...
Вълна от арабски бежанци към Европа
Вишеградската четворка е с нас - заглуша...
Следващ постинг
Предишен постинг
Съвсем скоро отличниците вече няма да се познават по огромните чанти, препълнени учебници и тетрадки. Отличителният им белег вероятно ще е броят на домашни работи, споделени в училищната мрежа, и "харесаните" от съучениците и учителите есета, качени онлайн. Причината е, че мобилните и интернет технологии навлизат с все по-бързи темпове в образованието и сме на прага на революционна промяна. Това, за съжаление, все още не се отнася за България, където дори достъпът до интернет в училищата е под въпрос. Говорим за САЩ, откъдето по всяка вероятност ще тръгне дигиталната образователна революция. Освен всичко друго тя ще създаде и пазар за милиарди за производителите на дигитални учебници.
Едва ли са много хората, които все още се съмняват, че учениците първи ще започнат да използват таблети и други мобилни устройства, а учебниците им ще бъдат изцяло електронни. Въпросът е кога това ще се случи, а отговорът започва да придобива все по-категоричен: скоро. Пазарният бум на смартфоните, таблетите и електронните четци, намаляващата им цена и развитието на социалните медии и интернет технологии, са основният двигател на промяната. В дългосрочен план дигиталните учебници ще спестят много пари, защото ще са значително по-евтини от хартиените, които се налага да се препечатват и осъвременяват през няколко години.
Какво е нужно
Има три важни неща, които трябва да се случат, за да тръгне дигиталното образование: достъп до хардуерни устройства, достатъчно софтуерни приложения (разбирайте дигитални учебници) и административно осъвременяване на учебните програми и изискванията на държавно ниво. Накратко: технологиите са вече тук, дигиталните учебници никнат като гъби, а интересът към тях е огромен. Това неминуемо ще задвижи държавната машина и скоро и законодателството също ще влезе "в час".
цитирайЕдва ли са много хората, които все още се съмняват, че учениците първи ще започнат да използват таблети и други мобилни устройства, а учебниците им ще бъдат изцяло електронни. Въпросът е кога това ще се случи, а отговорът започва да придобива все по-категоричен: скоро. Пазарният бум на смартфоните, таблетите и електронните четци, намаляващата им цена и развитието на социалните медии и интернет технологии, са основният двигател на промяната. В дългосрочен план дигиталните учебници ще спестят много пари, защото ще са значително по-евтини от хартиените, които се налага да се препечатват и осъвременяват през няколко години.
Какво е нужно
Има три важни неща, които трябва да се случат, за да тръгне дигиталното образование: достъп до хардуерни устройства, достатъчно софтуерни приложения (разбирайте дигитални учебници) и административно осъвременяване на учебните програми и изискванията на държавно ниво. Накратко: технологиите са вече тук, дигиталните учебници никнат като гъби, а интересът към тях е огромен. Това неминуемо ще задвижи държавната машина и скоро и законодателството също ще влезе "в час".
За момента фаворитът на повечето щатски училища е устройството на Apple - iPad. То не е най-евтиното предложение на пазара, но пък от компанията на Стив Джобс са се погрижили да го презентират добре пред учителите и директорите. Добрият сценарий за бъдещето е хардуерната платформа да бъде въпрос на избор за всяко училище, а с нея да могат да се ползват стандартизирани учебни приложения.
Към момента обаче интересът към iPad, който държи над 80% от пазара на таблети, е най-голям. Като част от пилотен проект гимназията Roslyn в Long Island закупи 47 устройства в края на миналата година. Кварталното училище се надява скоро да оборудва всичките си 1100 ученици с по една бройка от ябълковия таблет. "То [устройството, бел, авт.] ни позволява да разширим класната стая извън тези четири стени", казва пред New York Times Лари Рейф, учител по английски език в гимназията. Той публикува онлайн всички материали, необходими за часовете при него. Рейф е от учителите, които смятат, че това е бъдещето на образованието и е доволен, че вече има мобилно приложение, в което могат да бъдат открити всичките пиеси на Шекспир.
Когато говорим за консервативна система като образователната, не е учудващо, че има много учители, които са на обратното мнение. "Има прекалено малко доказателства, че децата учат повече или по-бързо, използвайки тези машини", казва Лари Кубан, професор по педагогика в Stanford University. Неговото мнение е, че по-добре да се харчат пари за наемане и обучение на нови учители.
Всички (учители и директори) обичат iPad
Спорът за смисъла и ползата от мобилните устройства и дигиталните учебници в класната стая вероятно ще се води още дълго време, но ние засега се абстрахираме от него и ще се концентрираме върху фактите. Така например държавните училища в Ню Йорк са поръчали повече от 2000 iPad-а за над 1.3 млн. долара. Повече от 200 учебни заведения в Чикаго пък се борят за 23 грантови схеми за покупка на iPad-и на стойност 450 хил. долара.
цитирайКъм момента обаче интересът към iPad, който държи над 80% от пазара на таблети, е най-голям. Като част от пилотен проект гимназията Roslyn в Long Island закупи 47 устройства в края на миналата година. Кварталното училище се надява скоро да оборудва всичките си 1100 ученици с по една бройка от ябълковия таблет. "То [устройството, бел, авт.] ни позволява да разширим класната стая извън тези четири стени", казва пред New York Times Лари Рейф, учител по английски език в гимназията. Той публикува онлайн всички материали, необходими за часовете при него. Рейф е от учителите, които смятат, че това е бъдещето на образованието и е доволен, че вече има мобилно приложение, в което могат да бъдат открити всичките пиеси на Шекспир.
Когато говорим за консервативна система като образователната, не е учудващо, че има много учители, които са на обратното мнение. "Има прекалено малко доказателства, че децата учат повече или по-бързо, използвайки тези машини", казва Лари Кубан, професор по педагогика в Stanford University. Неговото мнение е, че по-добре да се харчат пари за наемане и обучение на нови учители.
Всички (учители и директори) обичат iPad
Спорът за смисъла и ползата от мобилните устройства и дигиталните учебници в класната стая вероятно ще се води още дълго време, но ние засега се абстрахираме от него и ще се концентрираме върху фактите. Така например държавните училища в Ню Йорк са поръчали повече от 2000 iPad-а за над 1.3 млн. долара. Повече от 200 учебни заведения в Чикаго пък се борят за 23 грантови схеми за покупка на iPad-и на стойност 450 хил. долара.
Образователната администрация на Вирджиния не остава по-назад и е подела iPad-инициатива на стойност 150 хил. долара. Има и други примери, а изводът от тях е, че таблетите определено са попаднали в полезрението на училищните администрации. По всяка вероятност образователните администратори скоро ще се усетят, че на пазара има и по-евтини варианти от iPad.
Големият интерес към мобилните устройства, които могат да се използват за училищни цели, е добре дошъл за производителите на дигитални учебници. Пазарът на учебници в САЩ възлиза на над 12-14 млрд. долара годишно, сочат данните на специализирания блог The Future of Educational Publishing. Инициативи като Khan Academy, където всеки може да гледа образователни видеоклипове безплатно, както и Smarthistory (предлага достъпен поглед върху теми от сферата на изкуството и историята във видеоформат) поставят под съмнение гарантираните приходи на традиционните издателства на учебна литература. Най-опасни за тях са преките им "дигитални" конкуренти като продуктите на Inkling - компания, която създава учебници, предназначени за iPad. Те са с много илюстрации, интерактивни, с видео и възможност за изпращане на съобщения. Компанията успя да привлече инвестиция от най-голямата издателска фирма за учебници McGraw-Hill and Pearson, а също и от фондовете Sequoia Capital, Felicis Ventures, Kapor Capital и Sherpalo Capital.
"Парите не са проблем", казва Мат Макинис, създател и изпълнителен директор на компанията, пред Forbes. И добавя: "Ние сме фокусирани върху това да станем основен играч в нашата индустрия." Проблемът в момента е как да се правят повече учебници с удобни интерактивни елементи като допълнителни таблици, филмчета и други за сравнително малко пари и време. "Отнема около 12 седмици да разработим едно заглавие", казва Мат Макинис. "Работим здраво, за да развием технология, която да ни позволи да скалираме нашия бизнес", допълва той.
цитирайГолемият интерес към мобилните устройства, които могат да се използват за училищни цели, е добре дошъл за производителите на дигитални учебници. Пазарът на учебници в САЩ възлиза на над 12-14 млрд. долара годишно, сочат данните на специализирания блог The Future of Educational Publishing. Инициативи като Khan Academy, където всеки може да гледа образователни видеоклипове безплатно, както и Smarthistory (предлага достъпен поглед върху теми от сферата на изкуството и историята във видеоформат) поставят под съмнение гарантираните приходи на традиционните издателства на учебна литература. Най-опасни за тях са преките им "дигитални" конкуренти като продуктите на Inkling - компания, която създава учебници, предназначени за iPad. Те са с много илюстрации, интерактивни, с видео и възможност за изпращане на съобщения. Компанията успя да привлече инвестиция от най-голямата издателска фирма за учебници McGraw-Hill and Pearson, а също и от фондовете Sequoia Capital, Felicis Ventures, Kapor Capital и Sherpalo Capital.
"Парите не са проблем", казва Мат Макинис, създател и изпълнителен директор на компанията, пред Forbes. И добавя: "Ние сме фокусирани върху това да станем основен играч в нашата индустрия." Проблемът в момента е как да се правят повече учебници с удобни интерактивни елементи като допълнителни таблици, филмчета и други за сравнително малко пари и време. "Отнема около 12 седмици да разработим едно заглавие", казва Мат Макинис. "Работим здраво, за да развием технология, която да ни позволи да скалираме нашия бизнес", допълва той.
Навлизането в консервативната образователна система със сигурност няма да е лесно, но иновативната платформа на компанията и стратегическите ѝ партньори ще помагат за взимане на голяма част от растящия пазар, който се очаква да надхвърли 1 млрд. долара до няколко години. Мат Макинис го определя като "бавнодвижещ се фармацевтичен пазар". "Може да е бавнодвижещ се, но е високодоходен", добавя Макинис пред Education Newsweek.
Друг претендент за парче от пазара е стартиращата компания Kno. Тя започва с намерението да разработи собствен образователен таблет, но вече се фокусира само върху софтуерната част и смята да я направи достъпна за различни платформи. Компанията получи повече от 30 млн. долара финансиране в средата на месеца. Основната част от парите идва от фонда Intel Capital. Производителят на микрочипове планира да използва образователния софтуер (учебници и учебни приложения) в своите устройства, казва Арвинд Содани от Intel. Той добавя, че софтуерните решения на Kno кореспондират директно с идеалите на Intel за е-образование.
Всичко това изглежда като една изключителни разумна инвестиция. Още повече ако прогнозите на Xplana за пазара на учебници в САЩ се сбъднат. Според изследването на компанията, специализирана в решения за "образованието на XXI век", след 5 години 44% от продадените учебници в САЩ ще бъдат дигитални. Нещо повече: 2 години по-късно, през 2019 г., това ще е доминиращият формат за производство и разпространение на образователно съдържание. В момента дигиталните учебници имат между 1.5 и 2% пазарен дял в САЩ. Според Xplana той ще расте с близо 100% до 2015 г., след което постепенно ще забави темпото си.
цитирайДруг претендент за парче от пазара е стартиращата компания Kno. Тя започва с намерението да разработи собствен образователен таблет, но вече се фокусира само върху софтуерната част и смята да я направи достъпна за различни платформи. Компанията получи повече от 30 млн. долара финансиране в средата на месеца. Основната част от парите идва от фонда Intel Capital. Производителят на микрочипове планира да използва образователния софтуер (учебници и учебни приложения) в своите устройства, казва Арвинд Содани от Intel. Той добавя, че софтуерните решения на Kno кореспондират директно с идеалите на Intel за е-образование.
Всичко това изглежда като една изключителни разумна инвестиция. Още повече ако прогнозите на Xplana за пазара на учебници в САЩ се сбъднат. Според изследването на компанията, специализирана в решения за "образованието на XXI век", след 5 години 44% от продадените учебници в САЩ ще бъдат дигитални. Нещо повече: 2 години по-късно, през 2019 г., това ще е доминиращият формат за производство и разпространение на образователно съдържание. В момента дигиталните учебници имат между 1.5 и 2% пазарен дял в САЩ. Според Xplana той ще расте с близо 100% до 2015 г., след което постепенно ще забави темпото си.
Търсене