Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.05.2011 04:21 - Тихият балон
Автор: elahikari Категория: Политика   
Прочетен: 685 Коментари: 0 Гласове:
1



Мислите си че виждате цялата информация в интернет? Помислете пак...   Всеки месец трябва да си плащате за достъп до интернет - точно както вашия съсед Стамат. А знаете ли, че това, което той получава за същите пари, може да се окаже доста по-качествено от това, което стига до вас срещу месечната ви такса? Не, не говорим за скорост, а за съдържание. Добре дошли в света на т.нар. тих балон. Познат е още като "балонът на филтрите".

Тихият балон е невидим

Всеки потребител живее в собствен виртуален сапунен мехур, чиито очертания се задават от алгоритмите на най-големите интернет компании - Google, Facebook, Yahoo, дори медии като Washington Post. Въобще всички онлайн "регулировчици", които изпращат към вас определено съдържание, го правят на базата на информацията, която събират за вас. Така ви показват точно това, което вероятно искате да видите. От една страна, те ви улесняват, от друга - създават удобства за рекламодателите си. В крайна сметка обаче това все пак ви ограничава.

"Докато интернет компаниите се стремят да нагодят услугите си (включително новините и резултатите от търсенията) към нашите лични вкусове, има опасно нежелано следствие: да бъдем хванати в капана на "балонения филтър" и да не стигнем до информацията, която може да предизвика или да разшири мирогледа ни", смята Илай Парисър, автор на книгата The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. "Tова в крайна сметка ще се окаже зле за нас и лошо за демокрацията", добавя политическият активист и съосновател на сайта MoveOn.org.

Защо е проблем

Според Парисър тихият балон е проблем за демокрацията, защото пречи на хората да получават еднаква информация, която да имат възможността да анализират и коментират. Така например в резултат от персонализацията, която Google въвежда в търсачката си през последните години, когато двама души търсят ключова дума Египет по време на скорошните размирици, единият ще получил подробна информация за обстановката в страната, а другият - туристически оферти и ревюта на топдестинации. Същото важи за всяка друга тема.

Ситуацията е аналогична във Facebook. Когато влезете в социалната мрежа, виждате на стената си активностите на хора, които алгоритъмът е решил, че ще ви допаднат. Често се получава така, че той си "мисли", че ви познава по-добре, отколкото вие сами. Затова ви показва странна информация за сметка на неща, които наистина ви интересуват.

Все още е рано да се обявим твърдо против "тихия балон" или да го защитим, защото е съвсем ново явление. Изглежда смислено и необходимо обаче да поставим началото на дебата за това как най-добре да бъдат използвани възможностите за персонализация, които големите интернет компании разполагат. Така че хем да получаваме бързо и точно потребителската информация, която търсим, но същевременно, когато става въпрос за друг тип данни като новини, изкуство, коментари, анализи и т.н., достъпът до тях да не бъде ограничаван. Защото иначе изразът "живееш в собствен свят" ще придобие съвсем нови и и всъщност плашещи значения.
Асен Георгиев   А



Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elahikari
Категория: Политика
Прочетен: 1829524
Постинги: 2299
Коментари: 1477
Гласове: 1565