Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.05.2012 12:47 - Кристалина Георгиева: Аз съм убедена, че от това трудно време ще излезем по-силни
Автор: elahikari Категория: Политика   
Прочетен: 639 Коментари: 0 Гласове:
1



Водещ: С нас е Кристалина Георгиева, европейски комисар, отговарящ за бедствията. Добър вечер.
Кристалина Георгиева: Добър вечер. Благодаря за поканата.
Водещ: Благодаря, че приехте. Въпросът е обаче кой ще спаси Европа от нейното собствено бедствие, госпожо Георгиева?
Кристалина Георгиева: Ние сами ще си я спасим. Ако чакаме някой да дойде отнякъде да ни спасява, няма да стане така тази работа. Да ви кажа, Европа има талантливи хора, има добри институции, представлява привлекателно място за живеене. Хората бягат насам, а не оттук към други континенти. И макар че сега е трудно време, за нас е трудно време, за целия свят е трудно време, аз съм убедена, че ние от това трудно време ще излезем по-силни.
Водещ: Повече или по-малко Европа? Кое е лекарството?
Кристалина Георгиева: Нямам никакво съмнение, че ни трябва повече Европа. Защо? Защото живеем в свят, в който размерът на икономиката има значение. Ако ние искаме да сме конкурентноспособни, днес и в бъдеще, 500 милиона имат много по-добър шанс, отколкото 5 или даже 72. Някой наскоро ми каза: 2300 години, когато светът е осем милиарда, Германия ще бъде по-малко от 1% от населението на този свят. И затова ние трябва да преодолеем тези трудности, които имаме сега, да ги преодолеем, като търсим пътища за повече интеграция, не за по-малко.
Водещ: Такава е логиката, обаче действителността не е ли друга? Хората се затварят в себе си, стискат кесията.
Кристалина Георгиева: Това, което става, от една страна е повече Европа. Всички решения, които са взети от началото на кризата досега, по същина водят до това да има повече, а не по-малко общо във взимането на решения. От друга страна, да, действително чуваме гласовете на тези, които са притеснени и уплашени, които се боят от това, че може би, ако се спасяваме заедно, това е по-лошо решение, отколкото ако се спасяваме поединично. Моята тревога е, че тези, които са за интереса на нашите деца – единна Европа, като че ли повече си мълчим. А ние трябва да бъдем на предни линии и да говорим за бъдещето си – да погледнем какъв е светът, как ще се впишем в него, какво това значи за решенията, които взимаме днес. И да ви кажа, да не се срамуваме от Европа, да се гордеем с нея. Мен много ме притеснява това, че днес е модерно да критикуваме европейците.
Водещ: Харчи се.
Кристалина Георгиева: Харчи се. И което е много тревожно – ние самите, европейците, си се критикуваме с голяма охота. Ще ви кажа нещо много интересно. Преди около три месеца излезе доклад на Световната банка, посветен на Европа. Положителен доклад. Казва: „Европейският модел в същината си не само, че е правилен за европейците, той е привлекателен и за други”. В дискусиите вътре в банката ми казаха мои бивши колеги, ако е 400 страници докладът, 400 страници е имало, ама не може да бъде, не може да кажем всичките тези хубави работи за Европа. Можем, защото анализът това показва. И този доклад прави едно много интересно, аз не го наричам откритие, а по-скоро обобщение – нещо, което ние всички го знаем. Той казва така: европейците могат да изберат да работят по-кратки работни дни; те могат да изберат да имат повече ваканции; могат да изберат да се пенсионират по-рано, но не могат всичките тези три неща да ги правят едновременно. Тоест ние, европейците, трябва сериозно да се замислим за нашата конкурентноспособност и заедно да направим така, че да вдигаме позицията си в света.
Водещ: Аз обаче в тези времена на егоизъм съм силно притеснен за вашия ресор. И ще ви кажа защо. Защото може да се окаже, че точно в тези времена европейците не искат да плащат за това да помагат на други континенти и на закъсали хора по света.
Кристалина Георгиева: Аз имам една изненада за вас. Току що приключихме „Евробарометър” – изследване на общественото мнение в 27 страни, на тема „Хуманитарна помощ” – подкрепят ли европейците хуманитарната помощ, готови ли са да плащат за нея или не.
Водещ: И какво се оказа?
Кристалина Георгиева: Оказа се, даже за моя изненада, а аз съм човек оптимист, се оказа, че от 2010 година досега подкрепата на европейците за тези хора, които са в най-тежко положение, е нараснала, тя не се е понижила. От 79% 2010 година, 88% днес. 9 от 10 европейци казват: „На мен може да ми е трудно, ние може да имаме проблеми вкъщи, но има хора, които са по-зле и от мен и аз искам да им помогна”.
Водещ: Сериозно това – 9 от 10?
Кристалина Георгиева: Резултатите ще излязат до края на месеца. Когато го видях това, две мисли ми минаха през главата. Едното е, че ние, европейците, сме хубави хора, ние трябва да се гордеем със себе си. Ние сме морални и етични, готови сме да помагаме на другите. И второто е, че тази солидарност която сме готови да проявим към другите, вероятно много от нас са готови да я проявят едни към други, но си мълчим и оставяме тези, които са в момента критиците на Европа да вземат връх.
Водещ: Не ви ли хрумна това, че десетият от десетите, дето е скептичният, може да е от Източна Европа?
Кристалина Георгиева: Ние имаме данните, това също е много интересно. Ние ги имаме тези данни по страни и ако погледнете по страни, всъщност най-ниската с най-малко подкрепа, въпреки че и там е много висока, е Австрия. Латвия, една от нашите най-пострадали от кризата страни, е нагоре – в първата, първите пет страни. България е някъде по средата, но не, в никакъв случай не е накрая.
Водещ: Ето, защо обаче искат да помагат на Хаити, а не искат да помагат на Гърция?
Кристалина Георгиева: Аз не съм убедена, че не искат да помагат на Гърция, но ще ви кажа аз смятам, че е по-лесно да, психологически е по-лесно да се помага на хаитяните. Защото в Европа тези, които трябва да помагат, са страните, които в голямата си част нямат криза – Германия, Швеция, Финландия, Холандия. Това са страни, където нивото на безработица е ниско. Хората не виждат трагедията около себе си и освен това немците казват: „Ние как станахме конкурентноспособни? Като затегнахме коланите, затегнахме дисциплината, либерализирахме пазара на труда, да го направят и другите и като го направят, ние сме готови да помагаме.” Т.е. има психология на подкрепата, която в Европа много силно зависи от това, че акордеонът на различията в тези условия много се разтегна. Имаше наскоро пак един „Евробарометър”, който поглежда към това как се чувстват гражданите на различни страни. Какво се оказва? 85% от шведите казват: „Ами, ние сме добре.” Срещу 1% от гърците и всички останали. Ние сме, ако си спомням правилно, 6%. Това различие, разбира се, не е лесно да се преодолее, не е лесно да се преодолее, но не е оправдание да не си решаваме ние, европейците, нашите си проблеми.
Водещ: Според вас, освен всичко друго вие сте икономист, има ли българската икономика ресурс да се опре на нещо свое, нещо българско, а да не чака прословутия златен дъжд, който тя чака от Европа?
Кристалина Георгиева: Разбира се, че има. В България, както и в другите страни сега в кризата, голям резерв, недостатъчен използван е развитието на малкия и средния бизнес. И аз искам тук да похваля правителството. Напоследък те много сериозно тръгнаха по пътя на енергийната ефективност, на санирането на сгради. Това е една сфера, където има реално потенциал за наши фирми да създадат по-добри условия за живот на нашите гражданите и да им оставят малко повече пари в джоба, защото ще харчат по-малко за отопление. Не можем да го внесем от Китай. Трябва да си го направим тук санирането, трябва да го направим тук в България. Разбира се подкрепата, финансовата подкрепа и институционалната подкрепа за малкия и средния бизнес не свършва до тук. Има много пречки, административни пречки по пътя на хората – нещо, което мен ми се запечата в ума. То е за Европа като цяло, но е приложимо и за нас в България – оказа се, че в Европа има 23 милиона малки и средни фирми и горе-долу 23 милиона безработни. Т.е. колкото и това да звучи малко наивно, обаче ако всяка една от тези фирми наеме един работник, ние реално няма да имаме безработица. В България положението е малко по-сериозно, нашите малки и средни фирми изостават спрямо ситуацията в Европа, но точно защото сме малко по-назад, това за мен е огромен, огромен ресурс. Трябва да отворим на българите хоризонт да вярват в себе си, да са по-инициативни, а това може да стане с такава концентрация, каквато има, да кажем, по строителството на магистралите, ако я обърнем и кажем: „Малкият и среден бизнес в България може да работи и всичко, което му пречи, ще го махнем от пътя му.” Аз мисля, че в рамките на няколко години ще видим прогрес. Аз съм голям привърженик на зелената икономика, смятам, че България има перспектива с нашата природа, с това, че сме най-назад в енергоефективността, значи имаме най-много път бързо, евтино, сравнително лесно да вървим напред, а много се надявам, че кризата ще ни натисне всички нас европейците, нас българите да повярваме повече в себе си и да отстраним пречките. Ние имаме, нашите икономика, европейската икономика като цяло е две трети от конкурентноспособността на Съединените щати. Последните години ние сме слезли надолу, не сме се качили нагоре. За мен, като човек оптимист, това е възможност, не е пречка, това е възможност за Европа да върви напред.
Водещ: Пак да ви върна накрая към българите, към нас. Как да слеем българският патриотизъм с Европа? Ето, преди 9 май ви питам за това.
Кристалина Георгиева: Да обичаме страната си, да вярваме в и да уважаваме европейското семейство. Аз смятам, че ние в Европа българите имаме свое място заслужено. Вие вчера показахте на българските зрители един много хубав филм за професор Шишманов. Надявам се, че хората, които не са го видели, ще го видят. Пример за това как ние българите можем да бъдем патриоти и да обичаме страната си, европейци, да вярваме в бъдещето на единна Европа. Този дух във всеки един от нас може да направи чудеса.
Водещ: Дай Боже, ще говорим още за това. Да видим обаче какво мисли председателят на Европейски парламент – германският социалдемократ Мартин Шулц. Благодаря ви, госпожо Георгиева. Сега внимавайте какво ще каже Шулц за конгреса на БСП.



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elahikari
Категория: Политика
Прочетен: 1820153
Постинги: 2299
Коментари: 1477
Гласове: 1565