Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.07.2012 20:07 - Докладът - 2
Автор: elahikari Категория: Политика   
Прочетен: 576 Коментари: 0 Гласове:
0



Борбата с организираната престъпност

ЕК е категорична, че след 2010 г. има подем в активността на властите – както в реформата на полицейското разследване, така и в изграждането на институционалната рамка. Комисията обаче отбелязва, че резултатите от тези начинания са ограничени и незначителни. Специализираният съд одобрява предимно споразумения за маловажни случаи, които трудно отговарят на образа, който обществото има за организирана престъпност.

Комисията отбелязва, че въпреки множеството полицейски операции броят на делата, които влизат в съда, са малко, а и често се забелязват пропуски в събирането на доказателства.

Специален акцент на Брюксел е липсата на какъвто и е да било напредък в разкриването на поръчковите убийства, както и ненадежността на системата за защита на свидетели
За пореден път комисията обръща внимание на необходимостта прокуратурата да направи анализ на оправдателните присъди.

Дори обаче да се стигне до осъдителни присъди, те не се изпълняват: "Системните грешки в областта на правоприлагането бяха онагледени наскоро, след като двама известни осъдени избегнаха изпълнението на наложеното им наказание "лишаване от свобода". Българските власти не успяха да задържат едни от най-големите престъпници в страната след връчване от съда на постановената присъда. Това следва да се разглежда като голям провал на системата."

Комисията маркира и друг проблем, свързан с противодействието на организираната престъпност – блокирането на финансовите потоци. Брюксел приветства новоприетия закон за гражданската конфискация, но ясно казва, че от решаващо значение ще бъде кой ще го прилага. В доклада се припомня, че срещу един от членовете на действащата комисия (Красимир Тодоров) има висящо разследване. Ето защо от ЕК напомнят, че трябва "членовете на новата Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество да се назначават въз основа на тяхната професионална етика".

Какво трябва да се направи:

Независим анализ на всички оправдателни присъди или блокирани дела, за да се установят причините за това. Трябва да се "анализират слабостите, както в следствието, така и в прокуратурата, в това число защитата на свидетелите, икономическият и финансовият анализ, събирането на доказателства от полицията и сътрудничеството между съдебната и изпълнителната власт".

След като този анализ е готов, ще може да се премахнат недостатъците в структурата, управлението, персонала, обученията, сътрудничеството и професионалните практики. От ключово значение е качеството на досъдебните производства. Последното е функция от професионалната подготовка на прокуратурата и МВР. Същото важи и за членовете на комисията за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност. Нейният състав ще бъде подменен есента.

Какъв е шансът това да се случи:

Малък поради една проста причина – вътрешният министър не вижда никакъв проблем и съвсем отговорно миналата седмица закри официално реформата в МВР.

Единствената надежда е, че следващият главен прокурор ще "получи мандат да проведе реформа в структурата, процедурите и организацията на прокуратурата въз основа на независим функционален одит и в сътрудничество с външни експерти". Ако това се случи, прокуратурата може да стане носител на промяната.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elahikari
Категория: Политика
Прочетен: 1831820
Постинги: 2299
Коментари: 1477
Гласове: 1565